Zoek

Keur aan innovaties in Monitor

erasmusmc
De nieuwe editie van Monitor gaat in op innovaties op het gebied van onder meer donororganen, alvleesklierkanker, hepatitis en leukemie.

Orgaandonatie

Dankzij een nieuwe perfusiekamer in het Erasmus MC blijven transplantatieorganen beter in conditie. Ze liggen niet langer in ijs, maar worden doorspoeld met zuurstofrijke vloeistof, met een pomp. Het plan is de organen ook te doorstromen met bloed, vertelt chirurg Jeroen de Jonge.

Alvleesklierkanker

Het Erasmus MC is in gesprek met een Duits biotech-bedrijf dat genetisch gemanipuleerde virussen produceert die kunnen worden ingezet tegen alvleesklierkanker, ook wel pancreascarcinoom genoemd. De virussen zullen worden benut bij een experimentele behandeling, een immuno-virotherapie, vertelt prof. Casper van Eijck.

Hepatitis C

Sinds drie jaar is tegen hepatitis C de behandeling DAA beschikbaar: Direct Acting Anti-Virals. Die bestaat uit een serie tabletten die het virus in de lever op verschillende punten aanpakken. Bij meer dan 90% van de patiënten verdwijnt het virus helemaal, zegt prof. Rob de Man. Patiënt Helena de Haas (71) uit Goudswaard is tevreden over de kuur, maar vond deze zwaar. "Ik heb werkelijk alle bijwerkingen gekregen die in de bijsluiters beschreven stonden."

Ziekte van Kahler

Prof. Pieter Sonneveld is expert in multipel myeloom, oftewel de ziekte van Kahler. Hij spreekt over een nieuwe behandeling die de levensduur van patiënten verlengt. Niet met enkele maanden, maar met jaren. Het gaat om targeted therapie, die specifiek op de afwijkende kankercellen is gericht en de gezonde cellen vrijwel met rust laat. Bij acht à negen van de tien patiënten werkt dit goed, zegt hij.

Leukemie

Prof. Jan Cornelissen vertelt over de gunstige ervaringen met navelstrengbloedstransplantatie bij volwassenen met leukemie. De behandeling moet de patiënten helpen weer gezond bloed aan te maken. "Navelstrengbloed doet het goed", luidt de kop.

Heupatrose

Een prik in de bil met corticosteroïden werkt goed tegen de pijn bij heupartrose, ontdekte orthopeed in opleiding Desirée Dorleijn bij een studie waarin ze twee groepen patiënten vergeleek. De ene kreeg de echte prik, de andere een placebo-prik. De pijn daalde het meest bij de echte injectie. Maar de placeboprik deed de pijn ook wat dalen.

Meer weten? Lees Monitor, het tijdschrift van het Erasmus MC, editie nr. 1 2017

bron