Zoek

Betere kankerzorg dankzij één aanspreekpunt

Bam. De diagnose: kanker. Kan er worden behandeld? Zo ja, welke behandeling dan? Welke impact heeft deze keuze op mijn dagelijkse leven? Als patiënt loop je rond met een hoofd vol vragen. Maar bij wie kun je terecht? Een kwart van de patiënten met kanker mist een vast aanspreekpunt in het ziekenhuis. Dit blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisaties (NFK). Ook de afdeling V&VN Oncologie pleit voor één vast aanspreekpunt. Cora Vegter, voorzitter van het afdelingsbestuur, legt uit.

Waarom is één aanspreekpunt voor patiënten met kanker zo belangrijk?

“Wanneer je als patiënt op de afdeling oncologie terechtkomt, beland je in een soort achtbaan. Er moet van alles en emoties spelen een grote rol. Vaak weten patiënten niet waar ze naartoe moeten met vragen en klachten. Alles bij de arts neerleggen kan niet. Dan raken zij overbelast. Eén contactpersoon die vragen kan beantwoorden of de patiënt kan doorverwijzen biedt uitkomst.” 

Wie zou deze rol volgens jullie het beste kunnen vervullen?

“Uit het onderzoek van de NFK blijkt dat deze rol het beste vervuld kan worden door een gespecialiseerd verpleegkundige. Hier zijn wij als V&VN Oncologie heel blij mee. Wij zien daarnaast ook de mogelijkheid om deze rol te laten vervullen door een verpleegkundig specialist oncologie. Als je kijkt naar wat patiënten van een vast aanspreekpunt verwachten, zie je dat dit goed past bij deze functies. Niemand weet alles, maar een gespecialiseerd verpleegkundige of verpleegkundig specialist kent de patiënt, kent het proces en weet bij wie je voor welke vragen moet zijn. Bovendien hebben alle ziekenhuizen gespecialiseerd verpleegkundigen en verpleegkundigen specialisten. Wel spelen de personeelstekorten een rol. Er moeten voldoende mensen in deze functies beschikbaar zijn.”

Lees verder

` 20180914-C...